“Azərbaycan maarifçilərinin etik görüşlərini elmi surətdə tədqiq etmədən onların dünyagörüşlərini bütövlükdə, hərtərəfli, dərindən xarakterizə etmək və dürüst qiymətləndirmək olmaz”. Ziyəddin Göyüşov
XVIII əsrdə Avropada meydana çıxmış və iki əsr ərzində bütün dünyanı öz ideya təsiri altında saxlamış maarifçilik hərəkatı, həmçinin dünya maarifçilərinə səs verən Azərbaycan maarifçilərinin fəaliyyəti əslində minillərdən bəri dialektik surətdə inkişaf etməkdə olan bəşərin maariflənmə prosesinin konkret bir dövr daxilində elmi sistemə salınıb, əsas prinsiplərinin tətbiq olunması düşüncəsini ehtiva edir. Bəşər mədəniyyəti tarixində xüsusi dəyişdiricilik – inqilab xarakterində müşahidə olunan Yeni modern cəmiyyət ideyaları təbii prosess kimi bütün dünyada, o cümlədən Azərbaycanda güclü əks-səda doğurmuş, bir qrup ziyalı dünya maarifçilərinin əsas vəzifələri sırasında dayanan fəlsəfi-etik problemlərə – mənəvi tərəqqi, xalqın savadlanması, hüquq bərabərliyi, qadın azadlığı, köhnəliyin kökündən islahı və s. həllinə diqqət yönəldərək, onların həyata keçməsi üçün milli mətbuat, teatr, təhsil ocaqları, mədəniyyət sahələri yaradaraq xalqımızın tərəqqisi uğrunda mübarizə aparmış, bununla da zəngin maarifçilik irsi yaratmışlar. Bu baxımdan dünya maariçiliyinin inkişaf mərhələlərinin hərtərəfli izlənməsi, ayrı-ayrı xalqların ədəbi-mədəni mühitində çoxsaylı problemlərin təzahür spesifikasının üzə çıxarılması, elmi cəhətdən dəyərlənməsi, hər bir dövrdə olduğu kimi, yeni dünyanın postmodern ideyaları ilə qarşı-qarşıya qaldığı indiki vaxtda da aktualdır və fəlsəfi fikrin, bütövlükdə humanitar və ictimai elmin maraqlı mövzuları sırasında düşündürür.
Digər tərəfdən, Qərb ilə Şərqin qovşağında xüsusi mövqe tutan, Azərbaycanın XIX əsrin ikinci yarısı XX əsrin əvvəlləri kimi mədəni, iqtisadi, ictimai inkişaf baxımından zəngin və rəngarəng bir dövründə, başqa sözlə, milli maarifçilik tariximizdə fundamental fəlsəfi-etik məzmunlu ədəbi irsi ilə təmsil olunan Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevinmodernist mövqeyinin, maarifçi fəlsəfi-etik publisistikasının, həmçinin “Gənc adam” konsepsiyasınındünya maarifçilik ənənələri kontekstindən təhlili olduqca vacib elmi vəzifələrdəndir. Biz sadaladığımız elmi fəlsəfi problemləri bu il 150 illik yubileyi rəsmi şəkildə qeyd edilən Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev yaradıcılığında tədqiq-təhlil etməklə həm görkəmli maarifçi dramaturqun, həmçinin maarifçilik dövrü təfəkkür tariximizdə xüsusi yeri olan bütün mütəfəkkirlərimizin yaratdıqları unikal mənəvi irsi təravətləndirmiş olarıq.
Həyatının və ədəbi, publisist fəaliyyətinin əsas məzmununu dünya maarifçilik ənənələrinin Azərbaycan mühitində yaratdığı yüksək tərəqqi amalları təşkil edən Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev milli teatrımızın yarandığı, maarifçilərimizin düşüncəsində səhnə fikrinin ümumbəşəri etik-əxlaqi sıçrayış kimi müşahidə olunduğu bir tarixi vaxtda – 1870-ci ildə muğam-sənət beşiyimiz Şuşada dünyaya gəlmişdir.
Onun ilk gənclik illərində Azərbaycanın şəhər və rayonlarında yaşayan milli ziyalı nəsli –maarifçilər mənəvi tərbiyə və eyni zamanda, güclü estetik təsir vasitəsi olan teatr, səhnə sənətini inkişaf etdirən nümayəndələr meydana çıxırdı.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin müəllimi Yusif bəy də belə maarifpərvər ziyalılardan idi. Onun 1884-cü ildə Mirzə Fətəli Axundovun “Xırs quldurbasan” əsərini Şuşa şəhərində tamaşaya qoyması və gənc tələbə Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin bu tamaşaya baxması Azərbaycan teatr mədəniyyətinin inkişafı tarixi üçün möhkəm bir sütunun əsasının qoyulmasına səbəb oldu.
Bu fikirlərin təsdiqi üçün aşağıdakı iqtibas əhəmiyyətlidir. “Uşaq səhnədə baş verən hadisələri axıra qədər izlədi. Teatrın nə olduğu haqda müəllimi Yusif bəydən eşitdiyini indi daha dürüst başa düşdü. O, gecə uşaq səhərə qədər yatmadı, gördüyü tamaşa haqqında düşüncələrə daldı. Səhər Mirzə Fətəli Axundovun pyeslərini tapdı və maraqla oxudu. Sonra “Hacı Qara” pyesi məzmununda bir əsər yazdı, adını da “Hacı Daşdəmir” qoydu və böyük sevinc içərisində müəllimi Yusif bəyə təqdim etdi. Müəllim qarşısında duran tələbəsini mənalı baxışlarla süzdü, sonra gülümsəyərək – Gələcəyin yaz səhəri qədər şəffafdır, - dedi” .
Şuşa Real Məktəbindən sonra Tiflis Real Məktəbində oxuduğu illərdə Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev artıq teatrla yaxından maraqlanır, oynanılan bütün tamaşalara baxmağa çalışırdı. Təsadüfi deyil ki, Şekspir, Molyer, Şiller, Qoqol, Ostrovski dramaturgiyasından hazırlanmış tamaşaları izləməsi dövrü onun maarifçi biliyini artırmış, bu ədəbiyyat və sənətdən qaynaqlanan fəlsəfi-etik ideyaları dərk edib, mənimsəməsinə səbəb olmuşdur.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin ali təhsil almaq üçün müasirlərinin yolu ilə Rusiyaya getməsi, xüsusilə Peterburq kimi paytaxt şəhərində yaşaması, dövrünün ən məşhur teatrlarının repertuarları ilə tanış olması, sənət səviyyəsini müşahidə etməsi, xüsusilə də maarifçi rus teatr mühitinə daxil olması, onda uşaqlıqdan yaranan maarifçi düşüncələri daha da möhkəmlətmiş, onu xalqın maarifçi nümayəndələrinə yaxınlaşdırmışdır.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev Peterburq teatr mühitinin ona təsiri barədə özünün “Tərcümeyi-hal”ında dolğun məlumat verərək yazır: "1891-ci sənədə Peterburqa gedib, orada birinci dəfə mükəmməl teatro gördüm. O vaxt Aleksandrinski teatrosunun ən parlaq vaxtı idi. Davıdov, Varlamov, Komissarjevskaya, Dalski kimi dahilər işləyirdilər. Aleksandrinski teatrosu bilmərrə məni öz kamına çəkdi. Bir həftə olmazdı ki, mən teatroya getməyim. Bəzən həftədə iki dəfə gedirdim. Aleksandrinski teatrosunun mənə böyük təsiri oldu” .
Peterburq həyatı Ə.Haqverdiyevin paytaxt dövrün maarifçilik ideyalarını dolğunluqla əks etdirən Fransa teatrlarının tamaşalarına baxmasına da səbəb olmuşdur.
Ə.Haqverdiyevin həyat və yaradıcılığına dünya və rus maarifçiliyinin güclü ideya təsiri altında formalaşmış Peterburq mühitindən danışarkən dramaturq, böyük teatr xadiminin maarifçi dünyagörüşündə əsas təşkil edən mühüm bir faktı da qeyd etmək fikrimizcə yerinə düşər. Belə ki, Ə.Haqverdiyevin Peterburqda təhsil illərində 1871-ci il Paris Komunnasının məğlubiyyətindən sonra Rusiyaya köçübmüş bir fransız inqilabçı mühacirlə qonşuluqda yaşayırmış. Həmin adam Ə.Haqverdiyevə fransız dilini öyrətmiş, ona maarifçi düşüncələr təlqin etmişdir. "Qoca həmişə təkrar edərmiş ki, hər bir xalqın, hər bir adamın səadəti onun öz əlindədir, xoşbəxtliyi kənardan axtaranlar yanılırlar".
Əsrin sonlarında Peterburq mühitinin, bu şəhərin canlı sənət aləminin, həmçinin fransız inqilabçısının təsiri ilə Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin maarifçi dünyabaxışları daha da təkmilləşmiş və o, təhsil illərində iki əsər - "Yeyərsən qaz ətini" komediyasını və "Dağılan tifaq" faciəsini yazmışdır.
Böyük sənət arzuları ilə yaşayan gənc dramaturq tezliklə əsərlərinin öz xalqının milli səhnəsində, həmvətənlərinin mənəvi-etik tərbiyəsi və estetik zövqünün inkişafı məqsədilə oynanmasını qarşısına məqsəd qoyur və hər yay tətilə gələrkən Şuşada həvəskar dəstəsilə oynanmasını reallaşdırır.
Maraqlıdır ki, "Dağılan tifaq" ilk dəfə 1896-cı ildə tamaşaya qoyularkən Ə.Haqverdiyev rolları həmfikirlərinin, teatrı yüksək qiymətləndirən Azərbaycan ziyalılarının arasında bölmüşdü. Müəllimi Yusifbəy, Zülfüqar Hacıbəyov, Süleyman Sani Axundov, habelə məktəblilər nəğməsini dahi Üzeyir Hacıbəyov oxumaqla tamaşanın müvəffəqiyyətlə oynanmasına yaxından kömək etmişdilər.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev təhsilini 1899-cu ildə bitirib, vətənə qayıdarkən onun ən əsas fikri milli səhnə sənətini inkişaf etdirib, bu ali sənət sahəsində dövrünün aparıcı fəlsəfi-etik prinsiplərini və geniş mənada maarifçi ideyaları təbliğ etmək idi.
Gənc dramaturq Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev özündə rejissor, dirijor, hətta aktyor imkanlarının olduğunu da hiss etmiş, teatr fikri ilə insanların maarifçilik ruhunun güclənməsi vəzifəsini, real gerçəklikdəki saysız ictimai, sosial problemlərin həllini qarşısına məqsəd qoymuşdur.
Onun "Tərcümeyi-halında" bu haqda belə bir qeyd vardır:
"1895-1896-cı sənələrdə Avropa ədəbiyyatında simvolizm üsulu modaya düşdü. Birinci dəfə Houtsmanın "Qərq olmuş Naqos" əsəri rus dilində Peterburqda oynanıldı. O gündən simvolizmə aşiq olub, indi də ayrıla bilmirəm. Simvolizm üsulu təsiri altında 1901-ci sənədə Bakıda "Pəri Cadu" əsərini yazmışam. "Pəri Cadu"nun ideyası tamamilə Meterlinqin "Abı quş" əsərinin ideyasıdır. Ancaq bunu bilməlidir ki, "Abı quş" "Pəri Cadu"dan 7 sənə sonra yazılmışdır. "Pəri Cadu"dan bir neçə sənə əvvəl 1900-cü sənədə "Bəxtsiz cavan"ı yazdım. Həmin sənədə Şuşa səhnəsində tamaşaya qoydum. O sənədən inqilabadək Qarabağ bəylərinin və sərvət dostlarının boykotu altında yaşadım. 1907-ci sənədə İran səyahətindən sonra "Ağa Məhəmməd Şah" faciəsini yazdım. Burada heç bir kənar təsir yoxdur. Haman ildə artist Ərəblinskinin xahişinə binaən üç əsər tərcümə etdim: "Qəzavat", "Yəhudilər", "Soltan Osman".
Tədqiqatçı K.Məmmədovun "Ə.Haqverdiyev" əsərindən gətirdiyimiz aşağıdakı iqtibas maarifçi yazıçı-dramaturq Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin maarifçi ictimai təşkilatı fəaliyyətlə məşğul olduğunu təsdiqləyir: "... Bakıya gəldiyi gündən etibarən Haqverdiyev teatr işi ilə ciddi məşğul olmağa başladı. Rus teatr mədəniyyətinin qabaqcıl təcrübələrini Azərbaycanda həyata keçirməyə çalışırdı. Bu dövrdə Əbdürrəhim bəyin rejissoru olduğu, tamaşasına ümumi rəhbərlik etdiyi əsərlərdən M.F.Axundovun "Hacı Qara", "Vəziri Xani-Lənkəran", N.Vəzirovun "Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük", "Adı var, özü yox", müəllifin özünün "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz cavan" pyeslərini nümunə gətirmək olar. Bu tamaşalarda Haqverdiyev hər şeydən əvvəl, Peterburqda Aleksandrinski teatrında gördüyü tamaşalarda olduğu kimi realizmə, artist oyunundakı təbiiliyə daha çox fikir verirdi".
Azərbaycan teatrında maarifçi-dramaturq Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin 1901-1904-cü illərdə fəal iştirakı milli teatrın səhnəsində maarifçilik dövrünün yeni insan problemini işıqlandıran ən qüvvətli ədəbi əsərlərin oynanmasını da şərtləndirir ki, bu həm də dünya maarifçilik ənənələrinə Azərbaycan milli mühitinin bələd olması demək idi. Çünki, xalqın modern cəmiyyətə hazırlanmasında etik və estetik tərbiyə vasitəsi olan teatın mühüm əhəmiyyətini bütün məşhur maarifçilər xüsusi olaraq qeyd edirdilər.
Beləcə, Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin publisist yaradıcılığında dövrün "məktub" adlanan silsilə tipli, tənqid və ifşa ruhlu felyeton və məqalələri xüsusilə diqqəti cəlb edir. Bütün maarifçilər kimi köhnəlmiş əxlaq normalarını, yeni cəmiyyət prinsiplərinə zid davranış qaydalarını, nəsildən-nəslə keçən geriliyi, savadsızlıq və avamlığı, şüurlarda kök salmış mövhumatı, canlı və inandırıcı həyat hadisələri, tipik insan obrazları vasitəsi ilə təsvir edən ədib bu əsərləri üçün maraqlı, oxucuların diqqətini cəlb edən maarifçi ideya-məzmunlu sərlövhlər də düşünürdü: "Xortdanın cəhənnəm məktubları", "Marallarım" - bu silsilədə "Mütrüb dəftəri", "Şikayət", "Şəbih", "Pir", "Acından təbib", "İt oyunu", "Diş ağrısı" və s. xalqın mənəvi həyatından götürülmüş mövzular olmaqla bərabər, həm də maarifçi milli ictimai fikrin yeni nəsr janrının meydana çıxmasını şərtləndiririrdi.
Ə.Haqverdiyev "Cəhənnəm məktubları", "Mozalan bəyin səyahətnaməsi", "Marallarım" əsərlərini ilk dəfə "Molla Nəsrəddin" jurnalında "Xortdan", "Lağlağı", "Mozalan" və başqa gizli imzalarla çap etdirir, sadə, anlaşıqlı xalq dilində, həm də bədii cəhətdən bitkin forma və məzmuna malik bu əsərlərlə xalq arasında maarifçilik hərəkatının tərəqqi məqsədinin inkişafına çalışırdı.
Dünya maarifçiliyinin Azərbaycan nümayəndələrindən Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev "Cəhənnəm məktubları"na yazdığı “Müqəddimə əvəzi” – qeydlərində əsərin ideyası haqda belə bir məlumat vermişdir: “"Cəhənnəm məktubları" adlandırdığım bu əsərim "Marallarım"ın mabədi olaraq bir para mənfi tiplərdən və mövhumatdan bəhs edən bir əsərdir. Cəhənnəmin təsviri, şöbələri və şöbələrin adları, günahkarlara olan cəzaların növləri - heç birisi xəyali deyil, hamısı "Tənbehül-qafilin" və o qəbil sair cəhətlərdən götürülmüşdür. Bu əsəri yazmaqdan məqsəd mövhumatın avam türk xalqının başında nə dərəcədə möhkəm bir mövqe tutmasını göstərmək idi... Söz yox ki, cəhənnəm özü bir mövhumi məkandır. Amma bu əsərdə "cəhənnəm" sözünü "mənfi tiplər" cəmiyyəti mənasında düşünməlidir".
Maarifçi ədibin mənfi tipləri cəmiyyətin böyük bir müsəlman “ərazisini” əhatə edirdi. Cəhənnəm məktubları", habelə "Marallarım" və başqa əsərlərin etik ideyaları maarifçi yazıçının hər bir hadisə, vəziyyət və personajı, rəngarəng tipləri, ümumilikdə feodal cəmiyyətini Azərbaycanın bir çox mərkəzi şəhər və rayonlarını, İranı, Qafqazı, Orta Asiyanı, Volqa boyu yerləri gəzərək dərin həyati müşahidələr əsasında və ən əsası zəngin maarifçi ədəbiyyat nəzəriyyəsinə xas realist və tipik boyalarla təsvir etdiyini təsdiqləyir.
"Cəhənnəm məktubları" silsilə pamfletdə "Xan tüpürcəyi", "Topal Seyid", "Deşikli ağac", "Cındırlı pir", "Öskürək piri" və başqa publisist əsərlərin mövzusu maarifçilik dövründə daha çox tənqid hədəfi olan mövhumat və ona qarşı mübarizədir.
Məsələn, "Topal Seyid" felyetonu mövhumatçıları, onların təsiri altına düşmüş avam insanları satirik dildə tənqid edir, bununla da maarifçilik dövründə movcud olan köhnə əxlaqın, sosial vəziyyət və problemlərin rəngarəng mənzərəsini yaradır. "Topal Seyid" əsərindən gətirəcəyimiz aşağıdakı misal, maarifçi estetikanın yeni yaranan bu janrının imkanları vasitəsi ilə dövrün etik-əxlaqi vəziyyətini, eyni zamanda yeniliyin köhnəlik üzərində mübarizəsini yaxşı ifadə edir: "Bu şəxs Ağdam dairəsində olur. Bu da xan kimi, qudurmuş it tutanları müalicə edir; ancaq naxoşların ağızlarına tüpürmür. Bir qətrə mübarək barmağının qanından çörəyə sürtüb naxoşa yedirdir; haman saat bəla ondan dəf olur. Bir neçə il bundan əqdəm bizim kənddə bir cavan oğlanı qudurmuş it dalamışdı. Mən ona Tiflisə Daster xəstəxanasına getməyi məsləhət gördüm. Mənim təklifim ətrafdakıların və naxoşun qardaşının xoşuna gəlməyib, onu Topal Seyidin ocağına göndərdilər. ...Altı həftə keçməmişdi, eşitdim naxoş vəfat edib. Təziyəsinə gedib, qardaşını məzəmmət elədim. ...Dedi: - Yox, ona əlac olmayacaq idi. Çünki Seyidin qulluğuna etiqadla getməmişdi. Əlbəttə etiqad böyük şərtdir".
Ə.Haqverdiyev "Cəhənnəm məktubları" əsərində geniş təsvir etdiyi "etiqad" məsələsini "Marallarım"a yazdığı “Müqəddimə əvəzi” yazısında daha dərin mənəvi-psixoloji aspektlərdən tənqid edir.
"Marallarım"ın daşıdığı maarifçi ideya dövrün tələb etdiyi mənəvi-etik məsələləri də əhatə edir. Ədib sayı bilinməyən "marallarım" deməklə, bütün dünyadakı, xüsusilə ona milli mənsubiyyətcə və ərazicə yaxın olan müsəlman Şərqindəki mənəvi əxlaq məsələlərini bədii-estetik şəkildə ifşa etməklə təmsil olunduğu maarifçi hərəkata bağlılığını nümayiş etdirir. Onun müqəddimə əvəzində satirik dillə "mənim marallarımın hesabı üç yüz milyona çatıb. Gedərsən İrana, Hindistana, Ərəbistana, Buxaraya, Əfqanıstana, İrəvana, Naxçıvana, Qarabağa, Lənkərana, Salyana, Bakıya, Batuma, Dərbəndə, Dağıstana... hər yer mənim marallarım ilə doludur. ...Hacı marallarım, kərbəlayı marallarım, məşədi marallarım, molla, rözvəxan, bəy-xan marallarım. Keçəl marallarım, qotur, bitli marallarım. Başı qapazlı, üzləri tüpürcəkli marallarım."- sözləri maarifçilik fəlsəfi etikasına görə köhnələrək sıradan çıxmış “maral”lara qarşı fikirlərdə sıçrayış, dəyişiklik, daha geniş mənada desək mənəvi inqilab üçün bünövrə yaratmalı idi.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev "Şikayət" adlı felyetonunda məhz baş verməkdə olan bu mədəni-mənəvi inqilab haqda bəhs edir, artıq maarifçiliyin şüurlarda kök salmış gerilik, savadsızlıq, mövhumat qalıqlarını yerindən silkələyib, tərpətdiyini göstərir. Əsərin ilk cümləsində "Rəməzan daxil olub yarmarkalar... bağışlayın, səhv etdim... məscidlər açılıb", – deyərək, din adından istifadə edən axundların qazanc yeri məscidləri tənqid edən ədib axund, deməli əks qütbün dilindən baş verən tərəqqini, onun təsir dairəsini də xüsusi vurğulayır.
O yazır: "Keçmişdə hər rəməzanda əlimə min beş yüz manatdan artıq pul gəlirdi. Bazar gəldikcə kasadlaşır, camaat dindən, məzhəbdən çıxıb, üləmaya etina eləmir. Allah evlərini yıxsın bu urusca oxuyub camaatı yoldan çıxardanların... Məscidə gedirsən - bomboş. Amma tiyatırdı, nə dağılmışdı, ağzınadək dolu? Yəqin dünyanın axırı və Dəccalın xürucu yaxınlaşıb. ...Evin yıxılsın qəzet yazan! Balaların qırılsın uşkola açan! Gorun od ilə dolsun teatr binası qoyan! ".
Bu iqtibasda maarifçilik dövrünün demək olar ki, bütün köhnə və eyni zamanda yeni cəmiyyətin mənzərəsi və onun qəzet, məktəb kimi mədəniyyət nəzəriyyəsi proqramının əsas prinsipləri xarakterik şəkildə ifadə olunmuşdur.
Ədibin "Şəbih" əsərində axund və mollaların adamlardan pul əldə etmək üçün yüzilliklər boyu əsaslandıqları "sünni-şiə" məsələsini əsas tənqid hədəfinə çevrilməklə ciddi tarixi kökü olan bir problemə münasibət bildirilir.
Ümumiyyətlə, maarifçi ədibin elə bir felyetonu, pamfleti ilə qarşılaşmaq mümkün deyil ki, orada Şərq fanatizmi, mövhumatçı dindarlar, xanlar, ağalar hakimiyyəti tənqid olunmasın, onların xalqın acınacaqlı həyatına səbəb olan hərəkətləri "söz" silahı ilə islah edilməsin.
Bu baxımdan Ə.Haqverdiyevin yaradıcılığı Azərbaycanın maarifçilik ədəbiyyatında və həmçinin dövrün maarifçilik ictimai və təşkilati hərəkatında mühüm səhifəni təşkil edir. Ə.Haqverdiyev də sələfləri və müasirləri kimi xalqın içərisinə aydın başa düşülən dildə yazılan əsərlərindən ucalan yeni həyat arzuları ilə daxil olur, həm şəxsiyyət, həm də sənətkar olaraq həmvətənlərinin, soydaşlarının mədəni tərəqqi işində iştirak edirdi.
Ə.Haqverdiyev irsininin tədqiqatçısı, ədəbiyyatşünas alim Təhsin Mütəllibov "Ə.Haqverdiyevin poetikası" əsərində bu məqsəd, vəzifənin əsl məzmununu belə şərh edirdi: "...Rəqib tərəfdə qüvvəti təmsil edəcək hər şey vardı: top-tüfəng də, qoşun da, böyük ixtiyaratlı dövlət idarələri də, ən dəhşətlisi isə xalqın zehnini çaşırdan, fikrini aldadan ruhani qaragüruhu da... Bu tərəfdə isə bircə mübarizə vasitəsi vardı - Söz! ...Əslində ədiblərin hər birinin şəxsi tərcümeyi-halının əsasını xalq və cəmiyyət qarşısındakı xidmətləri təşkil edir. Onların bədii yaradıcılığı da vətəndaşlığın ən qüvvətli təzahür forması idi".
Ə.Haqverdiyevin maarifçilik dövrünün yaratmış olduğu mətbuat, publisist yaradıcılığı haqqındakı təhlillərimizə yekun vurarkən bir əsas məsələni göstərməliyik ki, bütün maarifçilər kimi Haqverdiyev də "bədii yaradıcılığı vətəndaşlığa" birləşdirmək, maarifçilik dövrünün əxlaq fəlsəfəsini estetik şüur sahəsi olan səhnə sənəti vasitəsilə həyata keçirməklə bərabər öz felyetonları, satirik məzmunlu, maarifçi mövzulu hekayələri, məqalələri ilə ədəbiyyata yeni-yeni janrları gətirir və inkişaf etdirirdi.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev, habelə "Molla Nəsrəddin"də çalışan başqa yazarlar heç də təsadüfi deyil ki, dili, forma və məzmunu etibarilə tamamilə təzə bir mədəniyyət hadisəsi, ədəbi məktəbin əsasını qoyub, formalaşdırmışlar. Bu ədəbi məktəb dövrünün yaratdığı ən mühüm hadisə olduğundan milli maarifçiliyin özünəməxsus vəzifələrini icra etməsi və tam olaraq yeni etik prinsipləri təmsil və təbliğilə fərqlənir.
Burada belə bir elmi qənaətimizi də bildirməyi zəruri hesab edirik ki, tarix XIX əsr maarifçilərinin kütlədən ayrılaraq bir fərd, vətəndaş olaraq arzu və məqsədlərini həyata keçirməklə gələcək nəsillərə miras kimi, əsrlərin davamında əhəmiyyətini qoruyub, hifz edəcək zəngin yaradıcılıq irsi bəxş etmişlər.
Maarifçilik dövrü milli klassk irsinin bir dəyərli cəhəti də ondadır ki, bu yaradıcılıq köhnəlmir, onun ənənələri aktuallığını daim qoruyub saxlayır, fəlsəfi və habelə müxtəlif humanitar elmi istiqamətlərdən tədqiqata çevrilir.
Bu dövrdə maarifçilik məzmununda yaranan elmi-fəlsəfi irs, fəlsəfi-etik mahiyyət kəsb edən ədəbiyyat və sənət Azərbaycan maarifçilərinin fikir və arzularının, məqsəd və vəzifələrinin dünya maarifçilik ənənələri ilə uzlaşmasının ifadəçisi idi. Məsələn, Azərbaycan maarifçiləri öz ideya sələfləri kimi köhnəliyi kökündən tənqid edərkən yeni cəmiyyətin dayağı olaraq gənc adamları müsbət qiymətləndirir, onların obrazlarını qabardırdılar. Tanınmış alim Cəfər Cəfərov bu obrazın səciyyəsini və dramaturji funksionallığını belə ümumiləşdirirdi: "Bu gənc adamlar özlərinin haqlı olduqlarına inanaraq və əməllərinin rüşeymlərini görərək, asanlıqla təslim olmurdular və köhnə dünyanın onlara verdiyi əzaba, etdiyi təhqirlərə baxmayaraq, ideyaları uğrunda mübarizə aparırdılar".
Maarifçilik dövrü etik fikrinin "Gənc adam"larının XIX əsrin ikinci yarısı Azərbaycan dramaturgiyasında yeni, eyni zamanda səviyyə və psixoloji cəhətdən mükəmməl nəsli Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin yaradıcılığında meydana çıxmışdır.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin "Dağılan tifaq", "Bəxtsiz cavan", "Pəri Cadu", "Ağa Məhəmməd şah Qacar" faciələri maarifçilik dövrünün fəlsəfi-etik fikrinin ən dolğun ifadəçisidir.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan" faciəsinin qəhrəmanı Fərhad maarifçi ideyalarla çıxış edir, xalqın, kəndlilərin hüquqlarının müdafiəsinə qalxır, feodal düşüncə ilə mübarizə aparır. Fərhadın təhsildən sonra dəyişilməsi, onun açıq şəkildə öz münasibətini bildirməsi, hətta şəxsi həyatını tamamilə yeni bir tərzdə düşünməsi dramaturqun maarifçi qələmi ilə köhnə cəmiyyətin üzərində yeninin qələbəsi kimi səslənir.
Maarifçiliyin əsas fəlsəfi-etik prinsipləri – elm, təhsil, tərəqqi məsələsi "Bəxtsiz cavan" faciəsinin ilk məclisindən önə çəkilərək, işıqlandırılır. Fərhad əmisinə deyir: "İnsan ki, elm oxudu, gərək onun elmindən elmsizlər az-çox mənfəətbərdar olsunlar. Elm oxuyanlar gərək korlara göz, qaranlıqda qalanlara çıraq olsunlar. Elmli adamlar hamıdan artıq bizlərə lazımdır”.
Fərhadın bu fikirləri mövcud şəraitin vəziyyətini ifadə edir. O, "bizlər" deyəndə daxil olduğu mühiti nəzərdə tutur. Hacı Səməd ağa da bunu bilir. Ona da əhatəsində olan insanların problemləri yaxşı məlumdur. Lakin Fərhad nə qədər bu geriliyin düşmənidirsə, Hacı Səməd ağa əksinə, elmsizliyin, savadsızlığın marağındadır.
Faciənin ikinci məclisində o, kəndlinin savadsızlıqda, nadanlıqda davam etməsini məqsədəuyğun hesab etdiyini açıq bildirir. "Rəiyyət nə qədər avam olsa bəy üçün məsləhətdir. Hərgah, onlara biz elm oxutsaq, gərək sonra gedib dilənək. ...Rəiyyət nədir, elm nədir, sənət nədir? Rəiyyət ki, dövlətləndi, gərək bəy baş götürsün kənddən çıxsın".
Fərhad bütün maarifçi yeni insan – "gənc adam" müasirlərindən xeyli irəli gedərək mülkədar Hacı Səməd ağa ilə kəndlilərin hüququ uğrunda mübahisə edir. Mülkədarın əmisi, atalığı olması belə Fərhadın öz sözünü deməsinə mane olmur. O, hətta Hacı Səməd ağaya "Allahlıq etməsini" irad tutur, ona hakim kimi hökm oxuyur: "Nə istəyir bəy bu yazıq rəiyyətdən?... Nə səbəbə yer sənin olsun? Niyə bəy öz zəhməti ilə çörək yeməsin?... Kifayətdir min illərlə camaatı əsir edib, öz həmcinsiniz insanın qanını sorduğunuz! Hər kəs öz hüququnu tanısa yaxşıdır. Heç kimin ixtiyarı yoxdur ki, desin ki, yer mənimdir. Yer Allahındır və hər kəs gərək o yerdən aldığı mənfəətə özü sahiblik eyləyə!".
Maarifçi Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev Fərhad obrazı ilə bütün maarifçi etikanın əsaslandığı insan probleminə də münasibət bildirir. Təsadüfi deyil ki, maarifçi etika Lessinqin irəli sürdüyü "İnsan qəhrəmandır, qəhrəman insan" – konsepsiyasını qəbul edib, onun ədəbiyyatda, sənətdə qoyuluşuna və həllinə xüsusi əhəmiyyət verirdi.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev bütün maarifçi sələfləri kimi Fərhad obrazının dili ilə özünün bu problemə, bu dünya – cəmiyyət hadisəsinə münasibətini mütəmadi olaraq açıqlayırdı.
Fərhadın insan haqqında düşüncəsi digər bir tərəfdən dövrünün əzilən, hüquqları tapdalanan insanlarının xarakterik həyat mənzərəsini yaratması baxımından əhəmiyyətlidir. O deyir:
"Cəmi insan bir cilddə dünyaya gəlib, hamı qardaşdır... İnsafdırmı, rəvadırmı ki, mən adımı bəy qoyum, əl-ayağımı yumşaldım əyləşim, biçarə rəiyyət qışın soyuğunda, yayın istisində əziyyət, məşəqqətlə, əlləri qabar ola-ola işləyib məhsulunu gətirib mənə versin? Nə haqq ilədir bu? Nə ixtiyar ilədir bu? Rəiyyət borcludur özü ac qala, çörəyinə yavanlıq tapmaya, qazandığının yarısını bidehə verə, qalanını da mənə? ...Zəli tək rəiyyət bədəninə yapışıb rəiyyətin qanını sorurlar. Bu sifətlər də Hacı Səməd ağa tək şəxslərin sifətləridir. Mənim əqidəmcə insan gərək öz çörəyini özü qazana, ya elmlə, ya öz qolunun gücü ilə".
Fərhadın son sözləri də onun maarifçi etik-əxlaqi ideyalarından xəbər verir. "Müsibəti Fəxrəddin" faciəsində Fəxrəddin son nəfəsdə vəsiyyət edir ki, açmış olduğu məktəbi, xəstəxananı dağıtmasınlar. Fərhad da öz müasiri kimi son nəfəsdə xalqını, millətini düşünür. Lakin o, Fəxrəddindən fərqli olaraq zülm aradan götürülməyincə "məktəblərin, xəstəxanaların insanların inkişafına kömək edə bilməyəcəyini başa düşdüyü üçün "pərvərdigara, sən özün məzlumları zalımların əlindən xilas elə!.."- deyir.
Fərhad öz vəsiyyətini yerlilərlə bölüşmür. Çünki o, xalis maarifçi düşüncəsi ilə zülmün aradan qaldırılmasını qeyri-adi bir hadisə hesab edir. Lakin Fərhad yaxşı anlayır ki, zülm aradan qaldırılmayınca "maarifçi" ideallar həyata keçirilə bilməyəcəkdir.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan" faciəsi, xüsusilə də Fərhad obrazının təhlilləri istiqamətində elmi fikir tarixində bir sıra qənaətlər, qiymətləndirmələr vardır. Məsələn, ədəbiyyatşünas alim, akademik Abbas Zamanov faciəni təhlil edərkən göstərmişdir ki, " Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev "Bəxtsiz cavan" pyesində "Dağılan tifaq"a nisbətən ideya cəhətdən xeyli irəli gedərək, mülkədar sinfini öldürücü tənqid atəşinə tutmuşdur. O bu əsərində mülkədarlığı islah etmək məqsədilə deyil, məhv etmək məqsədilə tənqid etmiş və maarifçi Fərhad surəti ilə ədəbiyyatımıza demokratik ideyalar gətirmişdir. Yazıçının yaradıcılıq inkişafında bu təbii bir hal idi. Çünki bu zaman o, öz nəzəri biliyini artırmış, Rusiyadakı demokratik hərəkatla, rus maarifçiliyinin məfkurə əsasları ilə yaxından tanış olmuşdu".
Cəfər Cəfərov da belə hesab edirdi ki, "Klassik dramaturgiyamızın bu mərkəzi obrazı, XIX əsrin ikinci yarısında Azərbaycanda ictimai təfəkkürün inkişafında olan mütərəqqi ənənələri əks etdirmişdir. Bu obraz – təhkimçilik quruluşu ilə mübarizə edən, geniş kütlələrin maraqlarını qoruyan və Avropa ilə rus mədəniyyətini qızğın surətdə təbliğ edən maarifçi və demokrat obrazdan ibarətdir".
"Bəxtsiz cavan" faciəsi ictimai məsələlərin həllindən artıq maarifçi fəlsəfi-etika, həmçinin dövrü estetika ənənələrini, habelə Azərbaycan maarifçiliyinin ədəbi-nəzəri əsaslarını milli dramaturgiyada davam və inkişaf etdirən əsər kimi diqqəti cəlb edir.
Bu baxımdan "Dağılan tifaq" haqqında tənqidi mülahizələrini bildirən ədəbiyyatşünas Abbas Zamanovun "...dramaturq o zaman tarixin ictimai inkişaf qanunlarını aydın dərk edə bilmədiyi üçün Nəcəf bəyin tifaqının dağılmasını subyektiv bir hal kimi təsvir etmişdir. Lakin bununla belə "Dağılan tifaq" faciəsində obyektiv ideya müəllifin niyyətinin əksidir. Faciənin yarandığı dövrdə mülkədarlığın çürüməsi prosesi artıq başlamışdı"– fikirləri obyektiv səslənmir.
Sənətşünaslıq elmləri doktoru Cəfər Cəfərovun "Ə.Haqverdiyevin Fərhadı da maarifçi ideyalarla çıxış edir, lakin o da mübarizədə tək olduğu üçün məğlub və məhv olurdu". – tənqidi qənaələri də özünü doğrultmur. Belə ki, "Bəxtsiz cavan" ilk növbədə, estetik hadisədir, yəni bədii təxəyyülün məhsuludur. "Fərhad" da bu etik hadisənin estetik ideal tipidir. Faciədə qəhrəmanın məğlubiyyəti problemi isə, ümumiyyətlə, məntiqi deyildir. Çünki dram nəzəriyyəsi faciə qəhrəmanının nə özünün, nə də ideyasının məğlub olmasının düşüncəsini tanımır. Dram nəzəriyyəsinə görə qəhrəmanın, xüsusilə, faciə qəhrəmanının cismani ölümü, onun mənəvi ölümsüzlüyünün bariz nümunəsidir .
"Dağılan tifaq" faciəsi də maarifçi etik-əxlaqi məqsədlərin təşviqi və təbliği cəhətdən olduğu kimi, estetik fəaliyyət nümunəsi – xarakterik maarifçi faciə janrı əsəri kimi diqqəti cəlb edir.
Maarifçilik dövrünün milli faciə janrında yazılmış dərin məzmunlu "Dağılan tifaq" əsərinin konflikti etik-əxlaqi maarifləndirmə prinsipləri baxımından maraq doğurur. Tarixən insanların həyatına, taleyinə tanış olan düşmənçilik, deməli qisas, intiqam hissi "Dağılan tifaq"ın konflikti mərkəzində dayanaraq, güclü dramatik səhnələrdə estetik tərəfdən olduğu kimi, mənəvi-etik tərəfdən də faciəyə hazırlıq yaradır.
Faciə başlayarkən Nəcəf bəy bu etik psixoloji təsirin mənzərəsini yaradır: "Atalar məsəlidir, dünya beş gündür, beşi də qara. Bədbəxt mən o kəsə deyirəm ki, bu beş qara günü ləzzət, damaqla keçirib baş gora aparmaya".
Bu ilk monoloqda faciənin əsas qəhrəmanı Nəcəf bəy dövrünün, zəmanəsinin özü kimi varlı adamlarını xarakterizə edir. Bəzilərinin pul yığıb varlandıqlarını, lakin heç doyunca yemədiklərini də vurğulayır. Onun "birisi görürsən, sübhdən axşamadək qarışqatək çalışır, vuruşur, pul qazanır, amma evi yıxılmış öz zəhmətinin meyvəsindən kamyab olmur. Pulu yığır sandıqlara, üstündə mişovul pişiyi kimi yatır. Yediyi də nədir? Əncir, soğan və pendir" – sözləri ata və oğullar arasındakı münasibətin köklü dəyişdiyi ideyasını ifadə edir.
Məsələn, o, belə düşünür: "...ata malı oğul uşaq üçün bilmərrə lazım deyil. Oğulun yaxşısı özü də qazanar, ataya möhtac olmaz. Oğulun pisinə həmçinin ata malı lazım deyil. Çünki atası başını yerə qoyan kimi hamısını aparıb bir az müddətə xərc eləyib dağıdacaq".
Nəcəf bəy həm də belə fikirləşir ki, pulu yığmaq mənasız işdir. Ye, iç, xərclə, bağışla, "ver kefə, ləzzətə; eyş-işrətə, beş gün qara dünyanın ləzzətini apar, öləndə də dünyada bir təmənnan qalmasın və beş adam da sənə rəhmət oxusun".
Faciənin digər qəhrəmanları – Nəcəf bəyin dostlarının xarakterlərində də bu cəhətləri görmək mümkündür. Səlim bəy təqdim olunur: "onun da keyfi kökdür. Xeyli pul udub. Nəcəf bəyin yanına gəlib ki, görsün "onu da bir xoruza yükləyə bilərmi?". Səlim bəydən fərqli olaraq Nəcəf bəyin Aslan bəy və Həmzə bəy adlı dostları onu başa salmağa çalışırlar ki, yaşının bu vədəsində qumarı tərgidsin, ibadət etsin, namaz qılsın, oruc tutsun, hətta pulu lap çoxdursa Məkkəyə, ziyarətə getsin.
Maraqlıdır ki, maarifçi dramaturq qumarı peşəyə çevirmiş Səlim bəyin məmur olduğunu, "padşah" qulluğunda işlədiyini xüsusilə vurğulayır. Bununla o anlatmaq istəyir ki, bəy, mülkədar - mülkədardır, fərqi yoxdur, istəyir məmur olsun, istəyir Nəcəf bəy kimi kəndliləri istismar edən bəy. Bu təbəqə öz həyat tərzin kimi gücün, qüvvənin, hünərin onlara görə nə olduğunu nümayiş etdirirlər.
Bütün bunlar əsərin yazıldığı dövrün mənəvi etik səviyyəsini əks etdirir. Məsələn, tüfeyli həyat sürən məmur Səlim bəy (Həmzə bəyə -X.Q) deyir: "Söylə rəşadətindən, vurduğundan, yıxdığından, hünərindən, pəhləvanlığından. Danış görək, sən harada dam yarıb, daş çıxarıbsan?".
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev faciənin birinci məclisində zamanın qurduğu "tifaqı"n daxilini zəngin həyati-realist boyalar, lövhələrlə işıqlandırır. Bu daxilə salınan işıqda Nəcəf bəyi valideyn, ata kimi cəmiyyət üçün faydasız olduğu görünür. O, öz oğluna tərbiyə verməmişdir. Oğlunu haqq-nahaq o qədər döymüşdür ki, oğul atasına hörməti və məhəbbəti itirmişdir. Nəcəf bəy tərbiyə işində daha ciddi səhvlərə yol vermişdir. Qumarbaz ata oğlunu da bu işə öyrətmiş, bununla da onun həyatı üçün təhlükəyə yol açmışdır.
Aslan bəy bunu ona irad tutur. Səlim bəy isə əksinə, hərəkətlərinin təbii hadisə olduğunu düşünür. Səlim bəy, atalar sözləri, məsəllərlə "ata qumarbaz oldu, oğul da qumarbaz olar" – fikrini bildirir.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev iki qütbə ayrılmış düşüncənin hər ikisindən maarifçi-etik ideyaların tərənnümü məqsədilə istifadə etməyə çalışır. Dramaturq mənfi obraz olan Nəcəf bəy və Səlim bəyin dilindən oğulun tərbiyə məsələsinə münasibəti real vəziyyət və şəraitin məntiqi nəticəsi olduğu ideyasından çıxış edir. Lakin bu obrazlar mənfi olduqları üçün onların dilindən səslənən fikirlər ironiya təsiri yaradır. Elə Səlim bəyin "Bir ata ki, bikar vaxtında oğlu ilə bir yerdə qumar oynaya, onun oğlu qumarbaz olmayıb, müctəhid ki, olmayacaq" – sözləri həm də "kim müctəhid olmaq istəyirsə, qumar oynamamalıdır" – deməsi, əslində düzgün yolun göstərilməsi etik-tərbiyəvi maarifçiliyini gücləndirir.
Səlim bəy nə qədər mənfi tip olsa da dramaturq onun vasitəsi ilə maarifçi etik fikirlər irəli sürür. Səlim bəy qumardan udduğu pulla Məkkəyə getməyi də halal bilir: "Xəsis puludur, nə tövr çıxarsaq, halaldır: haqla, nahaqla, oğurluqla, quldurluqla... ".
Burada mülkədarın iflası məsələsi qaldırılır. Eyni zamanda, müsəlmanlar arasında geniş yayılmış nə yolla olursa olsun, şəriət qanunlarına riayət edilmədən Məkkəyə-ziyarətə gedilməsi tənqid olunur. Üçüncü bir tərəfdən müəllif hesab edir ki, mülkədarın pulunun əlindən alınması həqiqətən də "halaldır" – hətta onunla Məkkəyə də getmək olar. Əlbəttə, bu kimlərə halaldır, bu məsələ faciəli süjet xəttində ikinci dərəcəli məsələ olaraq qalır.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev "Dağılan tifaq" faciəsində klassik Azərbaycan daramaturgiyasında öz hüquqları haqqında düşünən qadınlar arasında Sona xanımı qadın haqlarının tapdanmasına nümunə, həm də bunun faciəsini yaşayan obraz kimi dolğun realist planda işləmişdir.
Sona xanım dövrünün bütün qadınlarının halını, vəziyyətini öz monoloqlarında, həmçinin də dialoqlarında açıq və aydın ifadə edir. İkinci məclis Sona xanımın monoloqu ilə başlayır. O, deyir: "Pərvərdigarım, məgər sən övrət tayfasını yaradanda heyvan yaradıbsan, insan yaratmayıbsan? Məgər, övrət tayfasını dərd, qəm çəkməyə yaradıbsan? Xudaya nə vaxtadək bizim dilimiz bağlı olacaq?... Vurarlar səbr elə! Söyərlər, səbr elə! Malımız kişinin, canımız kişinin əlindədir... Əgər məsləhət belədir, nə üçün bizə dil veribsən, ürək veribsən?".
Əsərdə maarifçi etikanın mühüm məsələləri əks olunur. Əlbəttə, qumarın, sələmin və bir çox günah sayılan işlərin geniş yayıldığı, ata-övlad münasibətlərinin pozulduğu, ən insani hisslər, insaf (insaf dinin yarısıdır), mürüvvətin aradan götürüldüyü, yalanın, hiylənin hökm sürdüyü bir mühitdə etik-əxlaqi mənzərə də bu hüdudlar daxilində olacaqdır. Müəllif real vəziyyətin məntiqi ifadəsi kimi sadə bir adamın–- İmamverdinin qızını Nəcəf bəyin oğlunun qaçırması hadisəsini süjetə daxil edir.
Nəcəf bəy baş vermiş hadisədən halını pozmayır. Çünki qaçırılmış qız sadə, kasıb ailədəndir, həm belə bir qızı o öz ailəsinə yaraşdırmayır, ikinci tərəfdən bu hadisədən narahatçılıq keçirmir. Nəcəf bəy deyir: "Ağa İmamverdi, hirsini bas, mən ona qulaqburması verərəm və sənin qızın da qayıdar gələr evinə".
Göründüyü kimi, Nəcəf bəy üçün namus hissi aşağı təbəqə nisbətində qüvvəsizdir. Yəni müsəlman milli-mənəvi əsaslarında möhkəm bir qat təşkil edən şərəf-ləyaqət (namus-qeyrət) məsələsi zənginlik-dövlətlə müqayisədə xeyli zəifdir. Varlılar kasıbların malı, qazancı kimi onların mənəviyyatını da istismar edə bilərlər və ya bu qata da təcavüz istənilən vaxt və istənilən səviyyədə daim mümkün, təsadüf olunan bir haldır.
Lakin faciə müəllifi incə, həmçinin də çox qüvvətli bu mənəviyyat hadisəsindən konfliktin faciə prinsipinin həllində istifadə edir. Belə ki, o dağılmaqda olan və ya dağılmalı olan tifaqa –Nəcəf bəyin oğlunun İmamverdinin oğlu Kərəm bəy tərəfindən öldürülməsi ilə zərbə endirir. Bundan sonra Nəcəf bəyin fiziki faciəsinin yolları genişlənir. Deməli, əxlaq bünövrədir, mənəvi özüldür. Onun zədələnməsi, dağılması ilə insanın maddi-fiziki məhvinə şərait yaranır və nəticədə "tifaq" mütləq "dağılmalı" olur. Estetik ideal müstəvisində isə əlbəttə ki, evlər, tifaqlar bir qayda olaraq hüququ anlamda kiçik cəmiyyətin böyük cəmiyyətə transformasiyasını ifadə edir. Yəni dağılan tifaqlar heç də bir ailənin miqyasında deyil, bütöv bir ərazinin insanlarının, həmçinin dominant adət-ənənələrin timsalında dərk edilən keyfiyyətlərdir.
Nəcəf bəyin oğlu Süleyman güllələndikdən, necə deyərlər, başı əlhəd daşına dəydikdən sonra səhvini başa düşür. "Bünövrəyə" zərbə vurduğunu və məhz oradan da zərbə aldığını dərk edir. Onun son sözləri mənəvi-etik maarifçilik baxımından əhəmiyyət kəsb edir. Eyni zamanda maarifçi ədəbiyyatın, sənətin təbliğ etdiyi ideyanı işıqlandırır: "Kül mənim başıma, niyə mən böyüklərin sözünə baxmadım, tay-tuşumu tanımadım, öz evimi yıxdım".
Mənfi obraz olmasına baxmayaraq, Süleymanın sözlərindən ucalan ideya mühitin dəyişilməsi, yeniləşmə üçün əhəmiyyət daşıyır. Kim Süleyman kimi vaxtsız ölmək, yox olmaq istəmirsə, heç kəsin hüququnu tapdalamamalıdır, böyük sözünə baxmalıdır və bu kimi maarifçi düşüncələrlə yaşamalıdır.
Oxucusunun, tamaşaçısının hələ belə sözaltı mətləbləri "tuta" bilməyəcəyini yaxşı başa düşən maarifçi-dramaturq şəhər əhlindən olan Əbdülün dilindən dövrün geriliyində müsəlman fanatizmində üzən həmvətənlərinə, onların yenə az-çox da olsa başa düşəcəkləri, qəbul edəcəkləri vasitələrlə anladır ki, "Allah heç kəsi qumara mübtəla eləməsin. Xudavəndi-aləm hətta öz Qurani-şərifində qumarı şeytan əməli buyurubdur. Əlbəttə, şeytan əməlinə qurşanan gərək axırda belə olsun" .
Nəcəf bəy də finalda aydın şəkildə bu ideyanı gücləndirir: "Mənim axırım gərək belə olaydı. O adamlar ki, mənəm-mənəm dedilər, hamısının axırı belə oldu...".
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev öz faciə qəhrəmanının mənəvi ölümünü əvvəl hissi şəkildə, sonra isə realist formada canlandırır. İlk dialoqda o özünün bədbəxt olduğunu, deməli faciə yaşadığını göstərir. Finalda isə bir sənətkar olaraq o, qəhrəmanın həyatında bu iki məzmunu birləşdirir və onu özünün etik-estetik idealını çox gözəl əks etdirən "qəzavü-qədər" tragediyalarının məntiqi ölüm yolsuzluğunda "öldürür".
Nəcəf bəy onsuz da ölürdü. Daha doğrusu o, cismən artıq ölmüşdü. Bircə nəfəsi qalmışdı. Lakin "çıxmayan cana ümid çoxdur"... Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev bütün xalqların maarifçi etikasının hər şeyi yenidən, kökdən başlamaq prinsipi ilə dövrlərin sivilizasiya xəttinin lap başlancığında dayanan - antik dövr ədəbiyyatı, sənəti ənənələrinə əsaslanmaq kimi ümumbəşəri xüsusiyyətindən çıxış edərək Nəcəf bəyi, qəhrəmanını çaxan ildırımın – "qəzavü-qədərin" qurbanı edir. İldırım çaxması təbiət hadisəsinin özü də silkələnmə, partlayış məzmunu daşıdığı üçün yenə dramaturqun estetik vasitə ilə yetirmək istədiyi maarifçi etik fikirləri gücləndirir.
Bu "qəzavü-qədər" bədii təxəyyül olaraq “Nəcəf bəy”lərin təmsil etdikləri təbəqənin, cəmiyyətin bu silkinin üzləşəcəyi, "Allah bilir" fikrini də gücləndirir. Məhz bunun özü Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin maarifçi etik-estetik idealının fəzasında qeyri-müəyyən sonluq ideyasına tutarlı izahdır. Həmçinin, Nəcəf bəyin aid olduğu cəmiyyətin intellektual vəziyyəti məhz bu formanı anlamaq gücündədir.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin "Pəri Cadu" əsəri də maarifçilik dövrü ədəbi fikrinin xarakterik nümunəsidir. Tədqiqatçılar əksərən, "Pəri Cadu"nun təhlilində mücərrəd, rəmzi əlamətləri qeyd edir, realizmi əsas götürərək, faciənin müsbət əhəmiyyətini "tənqid"dən özlərini xilas edir, məsələn, "Mücərrəd fəlsəfi ideya real həyat səhnələrinin içərisində əriyib yoxa çıxır və nəticə etibarı ilə öz təsirini itirir“, – kimi qiymətləndirirlər.
Fikrimizcə, faciənin əhəmiyyətinin bu şəkildə qiymətləndirilməsielmi-obyektivliyə əsaslanmır. Ona görə ki, bu əsər reallıqda mövcud olan, dövrün insanlarının şüuruna, varlığına, hətta məcazi mənada "iliklərinə" qədər işləmiş dini mövhumatın – "cadu"nun törətdiyi faciələri təsvir etməklə maarifçi etikanın təsirini, onun Azərbaycan milli ədəbiyyatında məzmun və mahiyyətini ifadə edir.
Pəri xanım adlı bir qadın ərinin xəyanətindən sonra qisas fikrinə düşür. Dərviş, "Allah adamı" onun yanına gəlir. Başa salır ki, “… bu fikrindən daşınsın, qisas bir şər əməldir. Zülm həmçinin şər əməldir. Zülm edən dünyada bir şər törədir, ondan qisas alan da bir şər törədir, dünyada iki şərin törəməsinə səbəb olur”. Pəri xanım dərvişin sözlərinə qulaq asıb bu fikrindən əl çəkmək istəsə də, içində dediyimiz kimi "iliklərinə" belə işləmiş qisasa kömək edəcək "cadu-əməl" mikrobları onu rahat qoymayır və o, iblisi, "iblisin qoşunlarını" köməyə çağırır. Həm də Pəri xanımın qisası bütün "kişi tayfasına" tuşlanmışdır. Bu tayfa əslində Şamama cadu demiş, "nə desən bir sözünə iki cavab verəcək, mülkini aparıb qumara uduzub çaxıra verəcək, özünə aşna tutacaq" - elə məhv olmağa layiqdir.
Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin "Pəri Cadu" əsəri Meterlinqin "Abı quş" əsərinin ideyasına uyğundur. Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev öz tərcümeyi-halında bu barədə məlumat vermişdir. Lakin dramaturq onu da göstərmişdir ki, o bu əsəri "Abı quş"dan yeddi il əvvəl yazmışdır.
Bu fakt da təsdiq edir ki, "Pəri Cadu" dövrün maarifçi ideyalarını maarifçi etika vasitəsilə doğru və dolğun əks etdirən əsər olmuşdur. Cadu, əməl, mövhumat – bütünlükdə orta əsrlər sxolastikasının tənqidi dünya maarifçi etikasının aparıcı tənqid ideyası olması baxımından "Pəri Cadu" və "Abı quş"un ideyalarının qohumluğu təəccüblü görünmür.
"Pəri Cadu" faciəsində rus maarifçi ədəbiyyatının etik ənənələri də özünü göstərir. Belə ki, İ.Q.Qonçarovun "Oblomov" əsərində yolçular bataqlığa düşüb qalırlar. Burada onları ilanlar, vəhşi heyvanlar qorxudur. "Pəri Cadu"da Qurban da belə bir vəziyyətlə üzləşir. Şamama Cadu onu tora salır və o, təlxək dediyi kimi "gələn qayıtmaz" bir yerə düşür. O, həyatla ölüm arasında qalır.
Dramaturqun "Pəri Cadu" ilə irəli sürdüyü maarifçi-etik ideyalardan biri də budur ki, Pəri xanım "Pəri Cadu" ola bildiyi kimi, Şamama Cadu da Zərnigar ola bilir. Zərnigar "cadular" isə mövhumatçı müsəlmanlar arasında çoxdur. Onlar yüz adlı "cadu-əməl" hərəkətlər ilə insanların ətrafında dolanmaqdadırlar. Avam adamlar hər addım başı onların hiyləsinə aldanır, hətta onun qurbanı olurlar.
Nə fərqi vardır, Qurban bir əməlin vasitəsilə ailəsini, körpəsini atıb varlı bir qadının dalınca getsin, ya var-dövlət xülyalarına uyaraq bu yolu seçsin. İnsanın ağlı olarsa, o, şüurlu olarsa, mütləq düzgün yolu seçəcəkdir.
Maarifçi estetika ağıl, tərəqqi əsrinin tələbi olaraq mənəvi tərbiyəni, maarifi, maariflənməni tərənnüm edir, istər müsbət, istər mənfi hadisə və ya obrazların müsbət məzmununda dövrün mənəvi əsaslarını gücləndirirdi.
Finalda Qurbanı Pəri Cadunun deyil, Şamama Cadunun öldürməsi zəngin bədii təxəyyülü və eyni zamanda məntiqi ümumiləşdirməni ifadə edir. Buradan belə bir nəticə əldə edilir ki, Qurbanı "cadu", iblisin yer adamı formasında olan, yəni reallığa bağlı Pəri xanıma – sonradan Pəri Cadu olmuş qadına qulluqçu təyin olunmuş Şamama Cadu fiziki və mənəvi mənada məhv edir. Əgər o bu təsirlərə uymasaydı, heç faciə də baş verməzdi.
Bununla da, dramaturq kütləni – öz oxucu və tamaşaçılarını şər qüvvələrdən, şər əməllər kimi zərərli əxlaq keyfiyyətlərindən xilas olmağa çağırır. Səbirli olmağı, Allahı, deməli haqqı tanımağı tövsiyə edir. Əsərdən ucalan ən qiymətli fikir isə, əlbəttə köhnə düşüncələrdən ayrılıb yeni həyata başlamaqdır.
"Pəri Cadu" əsəri klassik faciə səlnaməsində fabula baxımından mükəmməl hesab olunmasa da, öz məzmunu, təbliğ etdiyi fəlsəfi-etik ideyalar baxımından qiymətli bir maarifçilik əsərdir.
Biz burada ədibin "Bəxtsiz cavan", "Dağılan tifaq", "Pəri Cadu" kimi ən qiymətli əsərləri üzərində dayanaraq Ə.Haqverdiyevin yaradıcılığının daha başqa novator maarifçi-etik cəhətlərini və məramını təhlil etməyi məqsədəuyğun hesab etdik.
Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev "Ağa Məhəmməd şah Qacar" əsərində və habelə, komediyalarında da maarifçi əxlaq prinsiplərindən çıxış etmiş, bu dövr ədəbi-tənqidi fikrinin ən qabaqcıl ümumbəşəri etik ənənələrini öz əsərlərində davam və inkişaf etdirmişdir.
“Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev yaradıcılığında modernizmin fəlsəfi-etik aktorları Gənc adam” konsepsiyası” məqaləsini yekunlaşdırarkən ədəbiyyatşünas-alim Təhsin Mütəllibov XIX əsr Azərbaycan maarifçilərindən Ə.Haqverdiyevə həsr etdiyi "Ə.Haqverdiyevin poetikası" monoqrafiyasında vurğuladığı dəyərli bir ideyanı qeyd etməyi məqsədəuyğun hesab edirik. Belə ki, alim milli zəmində yaranmış maarifçiliyin nümayəndələrini "bir ovuc" ziyalı adlandırır, lakin onların fəaliyyətini qüvvəsi, gücü etibarilə tükənməz hesab edir, bu “bir ovuc” ziyalının etik-əxlaqi və estetik idealını onların maarifçi görüşlərinin aydın ifadəsi olan “Söz” meyarı ilə ölçüb, dəyərləndirir. Onun qənaətinə görə, "Söz isə fikir idi, ideal idi! Bu söz xalqın qəlbinə və zehninə yol tapacaq, ona mövcud vəziyyətin dözülməzliyini bütün dəhşəti ilə dərk etdirəcək və ayıldacaq ən kəsərli bir vasitə idi".
Beləliklə, Azərbaycanın Mirzə Fətəli Axundov, Həsən bəy Zərdabi, Nəcəf bəy Vəzirov, Cəlil Məmmədquluzadə, Üzeyir Hacıbəyov kimi peşəkar maarifçiləri sırasında Əbdülrəhim bəy Haqverdiyev də maarifçilik dövrü dünya mədəniyyət proqramına cavab vermiş, bununla həm öz xalqının tərəqqi işində iştirak etmiş, həm də Azərbaycan gerçəkliyində milli təfəkkür tariximizdə maarifçilik fəlsəfəsinin modern fəlsəfi-etik aktorlarını, o cümlədən qəhrəmanlıq mahiyyətində qəbul edilən “Gənc adam” konsepsiyasını novatorluqla inkişaf etdirmişdir. Bu baxımdan XIX əsrin ikinci yarısı XX əsrin əvvəlləri tarixi mərhələsində Azərbaycanda cərəyan etmiş maarifçilik hərəkatı nümayəndələrindən biri – bu il 150 illik yubileyi qeyd olunan Əbdülrəhim bəy Haqverdiyevin yaratdığı unikal ədəbi-ictimai irs fenomen səciyyəsi ilə elmi fikir tariximizin yeni-yeni aktual mövzulu, müasirlik dolu tədqiqat əsərləri ilə zənginləşməsini şərtləndirir.
Xatirə Quliyeva, AMEA-nın Fəlsəfə İnstitutunun Multikulturalizm və tolerantlıq fəlsəfəsi şöbəsinin müdiri, fəlsəfə elmləri doktoru
© Bütün hüquqlar qorunur. Xəbərlərdən istifadə edərkən www.science.gov.az saytına istinad zəruridir.